Savremeni obroci često obuhvataju konzervisanu, modifikovanu i hranu dobijenu veštačkim putem što nije dobro za nas. Predstavljamo vam ajurvedske smernice koje su veoma korisne za dugoročno zdravlje. Ukoliko budete poštovali sledeće savete, bićete puno zdraviji, a vaše telo će uvek biti vitalnije i odmornije.

Jedite sveže pripremljene namirnice pri svakom obroku

Kada razmišljamo o hrani, moramo razmišljati o optimalnoj ishrani na svim nivoima i ponuditi svom telu hranu koja sadrži najviše hranljivih sastojaka pri svakom zalogaju. Ovde se ne radi o kalorijama. U cilju stvaranja zdrave ćelije, naša tela moraju biti u stanju da izdvoje hranljive sastojke – fitonutrijente, vitamine, minerale, aminokiseline…

Prema ajurvedskoj filozofiji ishrane, sveže namirnice sadrže više ovih hranljivih materija. Nakon što se hrana skuva ili nakon što biva drugačije obrađena, hrana počinje da se raspada i gubi svoju hranljivu vrednost. Jedite samo skoro pripremljenu hranu, da nije prošlo više od 24 sata.

Izaberite organsku hranu kada god vam je dostupna

Organsko voće, povrće, žitarice, pa čak i meso se danas može naći u većini prodavnica i supermarketa. Važna komponenta ajurvedske ishrane je da se minimizira količina toksina koja ulazi u telo i maksimizira broj hranljivih materija.

Izaberite organske namirnice bez sintetičkih pesticida (uključujući herbicide), sintetička đubriva i modifikacije. Organska hrana sadrži više antioksidanata, fitonutrijenata. Osim toga, držeći se podalje od štetnih hemikalija, organska hrana pomaže da održimo Zemlju zdravom. I uopšte, organska hrana ima bolji ukus.

Kada nije moguće kupiti organske proizvode, sledeća najbolja opcija je konvencionalno gajenje lokalnih proizvoda.

U svakom obroku uvrstite svih šest ukusa: slatko, kiselo, slano, gorko, oporo i ljuto

U ajurvedi, ishrana se sastoji od šest ukusa: slatko, kiselo, slano, gorko,oporo i ljuto. Bilo koji obrok može imati primarni ili osnovni ukus, sekundarni, pa čak i tercijarni ukus. Dobar primer za to je meso: osnovni ukus mesa je sladak, ali je sekundarni ukus slan. Prema ajurvedskoj ishrani, moramo primeniti svih šest ukusa u svakom obroku za optimalnu ishranu, kako bi smanjili glad i sprečili prezasićenost. Jednom kada naučite kako da integrišete šest ukusa u svakom obroku, videćete razliku po pitanju potrebne količine hrane.

Sladak ukus se nalazi u proteinima, mastima i ugljenim hidratima. U većini slučajeva, kada ljudi pomisle na sladak ukus, obično ga povezuju sa slatkišima kao što su bombone, čokolada ili sladoled. U ajurvedi, meso, ulje, i puter imaju sladak ukus. Slatki su i mleko, žitarice, slatko voće. Kiselo je ukus citrusa i fermentisanih namirnica, kao što su sir, jogurt, pavlaka, sirće i alkohol. Slan ukus ne zahteva dodatno objašnjenje. Gorak ukus se najčešće može naći u lisnatom zelenom povrću. Ljutkast ukus je ukus začina. Ljut ukus se nalazi u hrani kao što su biber, ljuta papričica, beli luk, crni luk i đumbir. Opor ukus imaju uglavnom mahunarke: pasulj, sočivo, grašak, ali i zeleni čaj, spanać i brusnica.

Neka voće i povrće čini 50 do 60 procenata vašeg svakodnevnog unosa hrane

Ajurvedska medicina pretpostavlja vegetarijansku ishranu. Međutim, ako to nije moguće, nastojite da unosite najmanje 50 odsto voća i povrća, dnevno. Konzumirajući namirnice bogate vodom, bićete sigurni da unosite dovoljno vode u organizam. Fitronutrijenti se mogu naći isključivo u biljkama. Antioksidansi ili slobodni radikali, koji pomažu obnavljanje oštećenih ćelija i sprečavaju rast raka, nalaze se uglavnom u hrani na biljnoj bazi.

Eliminisati ulja koja nisu zdrava za upotrebu: hidrogenizovana ili delimično hidrogenizovana ulja, margarin

Uvrstite organsko maslinovo ulje, ulje repice, susamovo ulje i puter u vašu ishranu. To su ulja i masti višeg kvaliteta. Organski puter sadrži zasićene masti. Bolji je od hemijski pripremljenog maslaca kao zamene. Treba ga jesti umereno.

Izbaciti beli prerađeni šećer i ostale veštačke zaslađivače

Hemijski veštački zaslađivači izazivaju brz rast nivoa insulina. Izaberite organski smeđi šećer, med ili javorov sirup.

Smanjite potrošnju zamrznute i konzervisane hrane

Kada raznovrsnost svežih proizvoda biva ograničena na određeno doba godine, da li je bolje pripremati zamrznute proizvode? Postoji princip u ajurvedi koji se zove prana ili „životna sila i vitalnost”. Čim se biljka odvoji od zemlje, ona počinje da gubi svoju pranu i nastavlja da je gubi kako dani prolaze. Većina konzervisane hrane se čuva u vodi ili nekoj drugoj tečnosti. Dok limenka stoji na polici, hranljive materije se vremenom izlivaju u tečnost. A pošto većina ljudi eliminiše tečnost u kojoj se nalazi hrana, na taj način izbacuju se svi preostali hranljivi sastojci.

Uzimajte filtriranu, destilovanu ili izvorsku vodu

Voda je, bez sumnje, najvažnija stvar koju unosimo u naš organizam. S obzirom da je naše telo oko dve trećine vode i naš mozak preko 80 procenata vode, nije ni čudo što se osećamo nervozni kada malo dehidriramo. Minimalna količina vode dnevno je osam čaša. U navedeno se ne računaju pića kao što su čaj, kafa ili sokovi. Kvalitet vode je veoma bitan. Voda iz slavine sadrži hlor ili druge hemikalije.

Budite umereni

Zapamtite pravilo 90:10. Poštujte uputstva 90% vremena i dozvoliti sebi 10% fleksibilnosti. Ako sebi kažete „ne” ili „ne može” više puta, vezaćete sami sebe u čvor. Pratite uputstva većinom vremena, međutim dozvolite sebi da pojedete neki slatkiš s vremena na vreme, samo ne dozvolite da vam to postane norma.