Zeleni čaj, tako lagan i osvežavajući, poznat je po mnogim zdravstvenim prednostima. Smanjuje rizik od određenih karcinoma i srčanih bolesti. Ali da biste u potpunosti iskoristili sve pogodnosti koje pruža, postavlja se pitanje koliko čaja stvarno treba piti dnevno. Zeleni čaj sadrži kofein. Ipak, postoji mnogo sjajnih razloga za uključivanje zelenog čaja u vašu ishranu. Dakle, da vidimo šta stručnjaci imaju da kažu o potrošnji.

Zašto bi trebalo piti zeleni čaj

Iako se vekovima unazad znalo za zdravstvene beneficije zelenog čaja, nedavno su i naučno dokazane. Nauka nam govori da su koristi čaja za zdravlje uglavnom zbog visokog sadržaja flavonoida. Flavonoidi su raznovrsna grupa biljnih hemikalija koja se nalazi u skoro svim vrstama voća i povrća i delimično su odgovorni za njihove živopisne boje. To su moćni antioksidansi koji imaju udela u jačanju imunološkog sistema. Zeleni čaj je takođe najbolji izvor katehina. Katehini su tip flavonoida koji još snažnije deluju od vitamina C i E pri sprečavanju oksidativnog oštećenja ćelija. Istraživanja Univerziteta Merilend su pokazale da zeleni čaj može imati važnu ulogu u prevenciji karcinoma.

Dodatna pogodnost za redovno konzumiranje zelenog čaja uključuje smanjeni rizik od srčanih bolesti. Antioksidanti u zelenom čaju mogu pomoći u blokiranju oksidacije „lošeg” holesterola (LDL) i povećavaju „dobrog” holesterola (HDL). Kinesko istraživanje objavljeno u Arhivi interne medicine ukazuje na smanjenje rizika od hipertenzije za 46 do 65 procenata za one koji redovno konzumiraju zeleni čaj.

Kako najbolje iskoristiti zeleni čaj

Ako pijete dve do tri šolje zelenog čaja dnevno (za ukupno 240 do 320 miligrama polifenola), na pravom ste putu da iskoristite sve zdravstvene prednosti koje ovaj čaj može pružiti. Ova količina se preporučuje kako bi se pre svega apsorbovali antioksidanti i druga zdrava biljna jedinjenja. Obavezno pustite da čaj odstoji najmanje 3 do 5 minuta kako biste dobili moćne katehine. Najveće nutritivne prednosti možete dobiti konzumiranjem sveže pripremljenog čaja. Nažalost, flaširani gotovi čajevi i instant čajevi imaju mnogo manje ovih zdravih jedinjenja.

 

Oprez:

Zeleni čaj potiče od biljke Camellia sinensis i može ometati apsorpciju gvožđa iz voća i povrća. Ali dodavanjem limuna ili mleka ili konzumiranjem čaja između obroka, možete se suprotstaviti ovom problemu. Važno je zapamtiti da zeleni čaj sadrži i aktivne supstance koje mogu izazvati neželjene efekte pri interakciji sa drugim lekovima. Dakle, iz tog razloga, pre kombinovanja, konsultujte svog lekara.

S druge strane, ukoliko pijete velike količine kofeinskog zelenog čaja tokom dužeg perioda, možete doživeti razdražljivost, nesanicu, preskakanje srca i vrtoglavicu. Previše kofeina može uzrokovati mučninu, povraćanje, dijareju, glavobolju i gubitak apetita. Ako pijete toliko zelenog čaja da počnete povraćati ili imate grčeve u stomaku, možda imate trovanje kofeinom. Odmah posetite svog lekara.