Čia semenke se koriste već hiljadama godina unazad. Prvi put su se pojavile 3.500 godine pre nove ere kada su korišćene kao glavna komponenta u ishrani civilizacije Asteka.
Predstavljaju izvorište hranljivih materija i lako se primenjuju u ishrani. Razne studije pokazuju kako pozitivno utiču i poboljšavaju varenje zbog visokog sadržaja vlakana. Takođe sprečavaju prerano starenje kože jer sadrže veliku količinu antioksidanata. Regulišu holesterol, zahvaljujući svom sadržaju masnih kiselina. Konačno, čia semenke mogu biti od pomoći za zdravlje zuba zbog svojih mineralnih i vitaminskih sadržaja. Kalcijum je neophodan za zdravlje zuba, kao i vitamin A i fosfor. Isto tako, cink sprečava nagomilavanje kamenca – zahvaljujući antibakterijskim svojstvima – sprečava loš zadah.

Nekoliko načina kako da uvrstite čia semenke u vašu svakodnevnu ishranu

Čia osveženje

Verovatno najlakši i najpopularniji način da unesete svoju dnevnu dozu čia semenki. Sve što vam je potrebno jeste čaša vode ili kokosove vode, dve supene kašike čia semenki, limun ili sok od limete po ukusu. Ukoliko želite malo da zasladite napitak, jednostavno dodajte malo javorovog sirupa ili sirovog meda.

Čia puding

Čia puding se veoma lako priprema i može biti odlična zamena za slatkiše. U činiju sipati pola konzerve punomasnog kokosovog mleka, zatim dodati tri do četiri kašike čia semenki (možda ćete želeti manje ili više, po svom nahođenju) i malo javorovog sirupa ili meda kako bi ste zasladili mešavinu. Dodati posebne arome, nezaslađeni kakao prah ili cimet. Neka smesa odstoji 5 do 10 minuta a potom uživajte.

Granola od semenki

Izaberite nekoliko vrsta oraha i semenki (uključujući i čia semenke), pomešajte ih sa medom kao zaslađivačem, temeljno. Dodati oko dve kašike kokosa, sipati mešavinu na jednom sloju papira za pečenje kolača. Pecite 30 minuta na 300 stepeni i gotovo! Uživajte u kombinaciji sa kokosovim, bademovim mlekom ili jogurtom.

Mafini

Svaki recept za mafine koji ima bademovo brašno može da sadrži i pola šolje čia semenki. Samo ne zaboravite da dodate malo više tečnosti kako vaši kolačići ne bi ispali previše suvi.

Domaći džem

Čia semenke, možete dodati i domaćem džemu. Prilikom kuvanja džema, jednostavno dodajte pola šolje čia semenki neposredno pre nego što sipate džem u tegle.

Voćna salata

Voćna salata sa malo limunovog soka i jednom kašikom čia semenki može da sačini veoma hranljivu užinu.

Kombuha

Neke kompanije sada prodaju kombuhe u kombinaciji sa čia semenkama. Takođe možete dodati i nekoliko kašika čia semenki u svoje domaće kombuhe.

Proteinski šejk

Čia semenke mogu biti dodatak bilo kom proteinskom šejku. Predlažemo vam sledeći recept: pola konzerve punomasnog kokosovog mleka, jedna banana, jedna šaka smrznutih borovnica, jedna šaka spanaća, dve kašike čia semenki. Izmiksujte u blenderu i uživajte.

Ovsena kaša

Dodajte čia semenke u ovsanu kašu za dobar unos proteina. Sledite uputstva na pakovanju, ali dodajte jednu do dve kašike čia semenki receptu.

Sve navedeno predstavlja odličan način za dodavanje čia semenki u vašu svakodnevnu ishranu. Naravno, čia semenke ne bi trebalo da budu zamena za sve ostale zdrave hranljive materije koje treba takođe uključiti u ishranu. Zdrava ishrana se sastoji od obroka koji sadrže makronutrijente, proteine, masti i ugljene hidrate. Čia semenke jednostavno čine prekrasan dodatak hrani koju već svakodnevno primenjujete.

Čia semenke imaju veoma malo neželjenih efekata. Kod nekih ljudi, mogu da izazovu neprijatnost u stomaku, posebno za one koji ih jedu u velikim količinama. Budite sigurni da pijete dosta vode kada konzumirate čia semenke osim kada ih potopite u vodu. Kao i kod bilo koje druge hrane, umerenost je ključ. Uživajte!