Značenje

Mushin nije naziv neke čudne, psihodelične gljive, ali bi mogao da promeni vaš pogled na svet isto tako duboko kao jaka halucinacija. Mushin (Mušin) je Zen termin koji se sastoji od reči „mu” što znači praznina i reči „shin” što znači um ili svest, pa bi u prevodu mushin značilo bezumnost. To je jedan od najosnovnijih principa tradicije Zen budista i srž većine borilačkih veština.

„Pojava se ne razlikuje od praznine, praznina se ne razlikuje od pojave”.

Nekima to zvuči kao prefinjen oblik besmisla, ali to je verovatno zato što smo u našoj kulturi učili da oblike prihvatimo kao stvarnost, umesto da shvatimo da svi oblici proizilaze iz ove praznine.

 

„Praznina” nije stvarno prazna

Praznina — mushin ili bezumlje je jedan od najviše pogrešno shvaćenih pojmova u budizmu.

U trećem veku indijski učitelj budizma, Nagurjuna, govorio je: „Praznina je pogrešno shvaćena kao hvatanje otrovne zmije za pogrešan kraj”. To znači da ako ne svatate pravi koncept ove reči, imaćete potpuno pogrešan pravac u učenju o Budi.

Prethodni učenici su imali pogrešno shvatanje o bezumlju ili su to poistovetili sa nihilizmom. Nihilizam je pretpostavka da život nema smisla i da smo svi mi ovde bez razloga. Ovo možda i nije daleko od istine. Nihilizam je opasno filozofsko gledište, jer tvrdi da ništa nije bitno, kao engleska reč annihilate koja u prevodu znači uništiti i proizilazi iz latinske reči nihil koja znači „ono što ne postoji”. Ovde se tvrdi da možemo samo da budemo željni realnosti. Ipak, ne možemo uništiti prazninu. Prema Zen shvatanju, praznina je toliko ogromna, puna, neuništiva. Ustvari, praznina je sve što je stvarno.

Praznina, ili ono što su neki nazvali ujedinjeno polje u kvantnoj i teorijskoj fizici, sadrži sve mogućnosti za materijalnu stvarnost.

Doktor Džon Hagelin, opisuje ujedinjeno polje kao najdublji nivo univerzuma. On to naziva inteligencijom ili polje koje ima potencijal za materiju.

U budizmu se kaže: „sve pojave su u sopstvenom postojanju prazne”, a ne kaže: „sve pojave su prazne”. Ta razlika je od suštinske važnosti. Sopstveno postojanje označava odvojeno, nezavisno postojanje. Ništa što vidimo ili čujemo ili jeste, ne stoji čvrsto kao ostrvo, već je sve izraz nepreciznog i uvek promenljivog predela.

Učitelj Nhat Han naziva ovo međusobnim postojanjem. Drugi to nazivaju jedinstvom.

Za početak kako biste ovo razumeli, uzmite u obzir da bez oblaka nema ni kiše. Nema oblaka bez neba. Ne postoji nebo bez atmosfere i nema ništa bez nekog da to sve vidi. To je detaljno opisano u čuvenom dvostrukom eksperimentu koji je dokazao da se sve menja kada to gledamo. Naša svest se nalazi unutar „praznine”, a naša svest takođe stvara prazninu.

U suštini, kada se bavimo mushin tehnikom, gajimo svesnost da nešto nema vrednost dok mi ne postavimo tu vrednost. Ovo je ključna razlika od nihilističkog shvatanja.

 

Svet iz drugog ugla

Majstor borilačkih veština ili Zen majstor koji praktikuje mushin imaće um koji je otvoren za sve mogućnosti, a ne um koji je ograničen na pojave koje i na koji način ih je prethodno doživeo, a time ograničavajući svoje iskustvo u realnom vremenu. Um koji nije ograničen određenim šablonima razmišljanja ili emocija je više u kontaktu sa „prazninom” iz koje se sve pojavljuje.

„Prazni um” nije um idiota. To je um majstora. Nepristrasan je, slobodan i potpuno prilagodljiv. Kada je Brus Li govorio: „biti kao voda”, govorio je o izreci „mizu no kokoro” što znači um kao mirna voda.

Mi razumemo stvarnost za ono što je „stvarno”. Ali kao odraz Meseca u savršeno mirnom jezeru, taj mesec izgleda stvarno. Ipak, to je samo odraz. Lako ga izobliči mali kamen koji se baci u jezero ili povetarac koji dodiruje površinu vode.

Ono što je Brus Li hteo da kaže je da budete kao mirna voda, ali da nikada ne zaboravite da su pojave koje dolaze u vaš um samo odrazi.

Kada vežbate mushin, vi vežbate „bezumlje”. Ustvari, vi ste površina jezera. Postoje manja izobličenja, ali kada eliminišete stres, zabrinutost, brige o budućnosti, površina jezera postaje glatka poput leda. Sve oko sebe možete da vidite jasnije.

Ovo vam omogućava da posmatrate svet iz manje iskrivljenog ugla. Uspećete tako što ćete ostati smireni i stalno podsećati sebe da je svaka pojava kao kamenčić bačen na površinu jezera.